Realizując projekt ATTOL, Airbus opracował operacje autonomicznego kołowania, startu i lądowania komercyjnego samolotu. W pełni zautomatyzowane testy w locie oparto na wizji prowadzonej z wykorzystaniem technologii rozpoznawania obrazu na pokładzie - według Airbusa, pierwszej na świecie takiej technologii zastosowanej w lotnictwie.
Łącznie przeprowadzono ponad 500 lotów testowych. Około 450 z tych lotów poświęcono na gromadzenie danych wideo, obsługę i dostrajanie algorytmów, z kolei seria sześciu lotów testowych - z których każdy obejmował pięć startów i lądowań na jeden lot - została wykorzystana do przetestowania możliwości lotu autonomicznego.
Projekt ATTOL został zainicjowany w celu zbadania w jaki sposób wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego i zautomatyzowanych narzędzi do etykietowania danych, przetwarzania i generowania modeli, może pomóc pilotom skupić się mniej na operacjach lotniczych, a bardziej na podejmowaniu strategicznych decyzji i zarządzaniu misjami. Airbus jest teraz w stanie analizować potencjał tych technologii w zakresie usprawnienia przyszłych operacji lotniczych, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo statków powietrznych i zapewniając w tym względzie utrzymanie niespotykanych dotychczas poziomów. Firma otwiera tym samym możliwości tworzenia nowych modeli biznesowych, które zmienią sposób projektowania, produkcji, pilotowania, zasilania i serwisowania samolotów.
zdjęcie: Airbus 2018 - A. Doumenjou (materiały dla mediów)
Źródło: Robotics & Automation News