Rolls-Royce kupuje od Siemensa biznes samolotów elektrycznych

Firma Rolls-Royce zdecydowała się kupić od Siemensa jednostkę zajmującą się elektrycznymi i hybrydowymi napędami przeznaczonymi do zastosowań w lotnictwie. Wartość transakcji nie została ujawniona. Krok ten - ogłoszony podczas trwającego właśnie w Paryżu Międzynarodowego Salonu Lotniczego "Paris Air Show" - ma na celu przyspieszenie realizacji strategii i ambicji Rolls-Royce'a, by stać się wiodącym dostawcą elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych systemów napędowych dla samolotów i odgrywać główną rolę w czasach "trzeciej ery" lotnictwa. Finalizacja przejęcia nastąpić ma pod koniec 2019 r.

Posłuchaj
00:00

Biznes, który Siemens nazywa eAircraft, ma siedziby w Niemczech i na Węgrzech. Jednostka zatrudnia około 180 projektantów i inżynierów, od dziesięciu lat opracowujących całkowicie elektryczne i hybrydowe systemy napędowe dla przemysłu lotniczego. Zespół ten współpracował już z Rolls-Roycem i Airbusem (z którym w 2016 r. nawiązał partnerstwo na rzecz rozwoju) w ramach projektu E-Fan X, utworzonego w celu zademonstrowania napędu hybrydowo-elektrycznego w skali niezbędnej dla niewielkich samolotów.

Oddział eAircraft współpracuje z różnymi partnerami przy tworzeniu prototypów układów napędowych o mocy znamionowej od nieco poniżej 100 kW do kilku tysięcy kilowatów. Jednym z przykładów jest CityAirbus - przeznaczony do zdalnego pilotowania, czteromiejscowy, elektryczny "multikopter" Airbusa, mający możliwość pionowego startu i lądowania (eVtol). Pełnowymiarowy demonstrator CityAirbus wystartował po raz pierwszy w zeszłym miesiącu, prezentując "skok na uwięzi". Siemens twierdzi, że eAircraft będzie miał znacznie lepsze perspektywy wzrostu, mając właściciela, który jest ściślej związany z przemysłem lotniczym.

Rob Watson - dyrektor Rolls-Royce Electrical - przewiduje, że elektryfikacja będzie miała tak ogromny wpływ na lotnictwo, jak wymiana silników tłokowych na turbiny gazowe. - Jesteśmy u progu trzeciej ery lotnictwa, która przyniesie nową klasę spokojniejszego i czystszego transportu lotniczego. Poczyniliśmy już znaczące postępy w realizacji naszej strategii promowania elektryfikacji, a obecny krok rozwinie nasze ambicje w branży lotniczej dzięki dodaniu do naszego portfolio istotnych umiejętności i technologii - mówił Rob Watson.

Rolls Royce przeprowadził już udane testy naziemne hybrydowego systemu napędowego, który może być stosowany w mniejszych platformach transportowych, w tym hybrydowych śmigłowcach i samolotach lotnictwa ogólnego eVtol. Testy te są częścią jednego z globalnie najbardziej wszechstronnych programów rozwoju i integracji silników hybrydowych, torujących drogę do eksperymentalnych lotów przewidzianych na rok 2021.

Testy naziemne objęły turbinę gazową M250 Rolls-Royce'a działającą w układzie szeregowo-hybrydowym, w której silnik może pracować jako generator ładujący pokładowy system baterii, jako równoległa hybryda, w której ciąg statku powietrznego jest wynikiem połączenia silnika i układu elektrycznego, oraz w trybie turboelektrycznym, w którym silnik pracuje jako czysty turbogenerator dostarczający energię elektryczną dla utrzymania ciągu i zaspokojenia innych potrzeb energetycznych samolotu.

W ubiegłym roku Rolls-Royce zaprezentował koncepcję eVtol, gdzie jako napęd może być wykorzystywany taki hybrydowym system. Opracowuje także całkowicie elektryczny samolot demonstracyjny, który w przyszłym roku, w ramach inicjatywy Accel, ma podjąć próbę przełamania światowego rekordu prędkości.

Źródło: Drives & Controls

Powiązane treści
Wielki inwestor pozbywa się wszystkich akcji Rolls-Royce'a
Siemens utworzy centrum badań nad wodorem
Airbus angażuje się w program wspierania start-upów
Rolls Royce opracuje zrobotyzowane technologie do konserwacji silników odrzutowych
Siemens tworzy zespół sprzedażowy działający w oparciu o metody agile
Nadchodzi zeroemisyjne lotnictwo - Siemens i Airbus upowszechnią elektryczne silniki dla samolotów
Joby Aviation ma zgodę FAA na komercyjne świadczenie usług taksówek powietrznych
Airbus przedstawia autonomiczny samolot
eDumper - największy pojazd elektryczny na świecie
Piąta edycja konferencji Automotive już we wrześniu
Airbus Helicopters zainwestuje w Radomiu w fabrykę komponentów do śmigłowców
AutoFlight realizuje pierwszy w Japonii lot eVTOL
Umowa Faro i Airbusa
Rynek autonomicznych statków powietrznych
W bieżącym roku w Ropczycach ruszy produkcja przekładni do silników lotniczych Rolls-Royce'a
Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie części Rolls-Royce'a przez Siemensa
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Nowe roboty SCARA Mitsubishi Electric wspierają transformację cyfrową w przemyśle
Roboty
Arrow Electronics wspiera rozwój robotyki i AI – nowe przewodniki i webinaria
Aktualności
Grupa Greenvolt i BYD Energy Storage zbudują w Polsce magazyny energii o łącznej pojemności do 1,6 GWh
Roboty
Sanctuary AI wyposaża humanoidy Phoenix w nowe czujniki dotykowe
Roboty
Infineon i Roborock wprowadzają nową generację robotów sprzątających z pierwszym w branży 5-osiowym ramieniem robotycznym
Aktualności
ABB finalizuje przejęcie działu osprzętu elektroinstalacyjnego Siemens w Chinach

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów