Silnik płaski

Silniki liniowe są popularnymi elementami szeregu aplikacji napędowych. Pozwalają one na wykonywanie szybkich, dynamicznych, ruchów, a jednocześnie charakteryzują się bardzo dużą precyzją działania. W wielu urządzeniach są one jednocześnie jedynymi możliwymi do zastosowania napędami, gdyż pozwalają na bezpośrednie przetwarzanie energii na ruch posuwisty. Przedstawione w artykule informacje powinny ułatwić odpowiedni dobór silnika do aplikacji oraz zwrócić uwagę na cechy szczególne związane z jego późniejszą eksploatacją.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Silnik płaski

Rys. 2. Silniki płaskie, czyli najsilniejsze silniki liniowe, mogą być dowolnie długie

Silnik ten nie ma z góry ograniczonego zakresu ruchu. W ogólności na jego konstrukcję składają się dwa płaskie elementy, oddzielone od siebie przestrzenią powietrzną. Istnieją dwa sposoby budowy tego typu silnika. Pierwsza z dostępnych wersji budowana jest bez użycia elementów stalowych.

Cewki mocowane są do aluminiowej podstawy, która jest niewrażliwa na działanie pola magnetycznego. Dzięki temu w momencie odcięcia dopływu prądu element ruchomy nie jest przyciągany do magnesów trwałych oraz nie występuje zjawisko blokowania siłownika.

W niektórych aplikacjach zmniejsza to zużycie łożysk lub prowadnic. Ten typ siłownika może być montowany zarówno na górze jak i po bokach stojana. Jest on zalecany do tych aplikacji, w których konieczna jest duża precyzja działania i płynne ruchy, jak np. podczas skanowania.

Zalety te okupione są wadami, takim jak niewielka siła przyciągania, a więc i sprawność całego mechanizmu. Pole magnetyczne od strony podstawy siłownika nie jest niczym blokowane i rozprasza się poprzez aluminiowe płytki. Stosując tego typu urządzenia należy też zwrócić szczególną uwagę na kwestię bezpieczeństwa, gdyż niczym nie ograniczane z zewnątrz pole magnetyczne może przyciągać niektóre metalowe elementy maszyn i w efekcie stanowić zagrożenie dla osób pracujących w otoczeniu.

Druga grupa silników liniowych płaskich jest wyposażona w siłownik o podstawie z aluminium i stali. Może ona być wykonana na dwa sposoby – z otworem lub bez. W pierwszej wersji cewki napędowe montowane są wewnątrz podłoża, przez co pole magnetyczne jest ściśle prowadzone. Nieco mniej skoncentrowane pole generowane jest przez siłowniki z podłożem z aluminium i stali ale bez otworu. Cewki mocowane są na zewnątrz takiej konstrukcji, tak jak w przypadku podłoża z samego aluminium.

Dzięki stalowemu rdzeniowi i bieżni z mocnymi magnesami, silnik ten jest także najsilniejszym dostępnym na rynku. Ma on jednak dwie wady. Żelazny rdzeń siłownika zwiększa jego masę, która ogranicza dynamikę, a siła magnetyczna przyciągająca siłownik do bieżni może nawet dziesięciokrotnie przewyższać liniową siłę napędową, co pogarsza parametry silnika. W związku z powyższym, łożyska muszą być dostosowane do dużej siły i ciężaru urządzenia. Trzeba także pamiętać o szczelinach, w których może gromadzić się kurz i zanieczyszczenia, wywołujące tarcie, które mogłoby blokować jego działanie.

Silnik U-kanałowy

W silniku U-kanałowym wzdłuż ramion naprzeciwko siebie są umieszczone dwa równoległe zespoły magnesów trwałych, a siłownik porusza się pomiędzy nimi. Silniki tego rodzaju są stosowane w urządzeniach o wysokiej precyzji, a ich rozdzielczość dochodzi do ułamków mikrometra. Koszt równoległych zespołów magnesów powoduje, że silniki tej konstrukcji są droższe od pozostałych. Ich pole magnetyczne zamyka się pomiędzy ramionami, nie znajdując się poza kanałem.

Cewki są najczęściej zasilane trójfazowo, a dzięki braku elementów stalowych siła wytwarzana przez pole magnetyczne siłownika w stosunku do ramy jest zrównoważona i nie przeciąża łożysk. Ponieważ siłownik porusza się w głębokim kanale utrudnione jest natomiast odprowadzanie ciepła. W takich przypadkach konieczne może zatem wymuszone chłodzenie powietrzne lub wodne. Oprócz tego kanał U staje się naturalnym zbiornikiem kurzu i zanieczyszczeń mogących utrudniać ruch silnika i wywoływać tarcie.

Pociągi z silnikami liniowymi

Fot. 3 Pociąg Transrapid firmy Siemens

Jedną z aplikacji silników liniowych są nowoczesne linie kolejowe. Część z nich określana jest jako maglev, czyli magnetyczno-lewitującymi. Nazwa ta powstała ze względu na zasadę ich działania – w praktyce unoszą się one nad torem w wyniku zastosowania silników liniowych.

Obecnie tego typu napęd stosowany jest m.in. w kolei AirTrain, która przewozi pasażerów lotniska JFK w Nowym Jorku, w niektórych trakcjach w Tokio, a także w pociągach Transrapid, które opracowała firma Siemens. Jak na razie te ostatnie przewożą pasażerów z Szanghaju, choć być może zostaną one wprowadzone także w innych miejscach świata.

Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Oil&gas i sektor chemiczny - automatyka i pomiary w branżach procesowych
Silniki i napędy
Nowoczesne przekładnie i motoreduktory - kompendium
Obudowy, złącza, komponenty
Nowoczesne kable, złącza i osprzęt kablowy
Przemysł 4.0
Smart Factory 2024
Bezpieczeństwo
Automatyka i urządzenia do zastosowań specjalnych
Przemysł 4.0
Nowoczesna intralogistyka i logistyka zakładowa
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Konferencja
Inteligentna robotyzacja w zasięgu ręki. ASTOR Tour 2025!
Targi krajowe
Targi Energetyczne ENERGETICS 2025
Targi krajowe
16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2025

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów