Transport i sortowanie
Produkty znajdujące się na taśmach transportowych i przenośnikach rolkowych są rozdzielane i przenoszone na właściwe tory robocze za pomocą zwrotnic, klap lub prowadnic. Prędkość systemów automatycznego sortowania jest kluczowym czynnikiem nie tylko w dużych magazynach, gdzie takie systemy przenośników transportują tysiące opakowań na godzinę. Zwrotnice muszą zostać ustawione w odpowiedniej pozycji w ułamku sekundy. Zadanie to często wykonują silniki miniaturowe DC z układem komutacji z grafitu, połączone z odpowiednimi przekładniami (rys. 1). Ich system komutacyjny jest bardzo trwały i dostosowany przede wszystkim do dynamicznych, wysokowydajnych zastosowań w trybie start/stop, co jest wymagane w automatycznym sortowaniu.
Autonomiczne roboty logistyczne
Autonomiczne i niezależne roboty logistyczne stanowią kluczowy element "Intralogistyki 4.0". Służą głównie do magazynowania oraz usuwania i przygotowywania artykułów do wysyłki. Standardowa jednostka – zbudowana z kolumny podnoszącej oraz chwytaka – stosowana w autonomicznym robocie do zadań logistycznych (fot. 1) zawiera układ napędowy składający się z serwomotorów bezszczotkowych DC ze zintegrowanym kontrolerem ruchu oraz przekładnią planetarną. W przypadku kolumny podnoszącej, połączenie to zapewnia precyzyjne pozycjonowanie podczas magazynowania lub pobierania – wszystko to w warunkach stałej pracy z ciągłymi zmianami obciążenia. Pełna jednostka napędowa waży zaledwie 300 gramów, dzięki czemu stosowanie przeciwwagi nie jest konieczne nawet przy pełnym wysunięciu chwytaka. Serwomotory bezszczotkowe DC są również bardzo kompaktowe – ich średnica wynosi tylko 32 mm, a długość 85,4 mm. Dzięki temu można uzyskać niezwykle spłaszczoną konstrukcję chwytaka, umożliwiającą podnoszenie paczek przechowywanych tuż nad poziomem podłoża. Pozwala to optymalnie wykorzystać drogie powierzchnie magazynowe.
Elastyczność w procesie produkcji
Elastyczny transport w procesach produkcyjnych gwarantują często wybierane w tym celu automatycznie sterowane pojazdy (AGV). Ważną rolę odgrywa tutaj technologia napędowa firmy FAULHABER: np. bezszczotkowe serwomotory DC są odpowiednie do napędzania kół, przy czym moc silnika może być przenoszona na koła za pośrednictwem przekładni planetarnych i pasów napędowych (fot. 2). Enkodery serii IE3-1024 są wbudowane bezpośrednio w serwomotory w celu precyzyjnego wykrywania pozycji. Magnetyczne enkodery przyrostowe, dostępne w wersjach o różnej rozdzielczości, mają kanały indeksujące do określania obrotów wału napędowego oraz znormalizowany elektroniczny interfejs enkodera. Rozdzielczość, kierunek obrotu oraz szerokość i pozycję indeksu można w elastyczny sposób dopasować do zastosowania. Kontroler ruchu steruje serwomotorami i komunikuje się z układem sterowania. Mikronapędy są również wykorzystywane w mobilnych platformach robotów, które poruszają się całkowicie niezależnie w halach przemysłowych bez żadnych systemów wspomagających prowadzenie. Ich wysoka gęstość mocy jest szczególnie widoczna w modułach kół (fot. 3).
Niewielkie systemy napędowe FAULHABER można więc spotkać w prawie wszystkich obszarach intralogistyki.
FAULHABER
www.faulhaber.com