Masywne żółte maszyny Cat to ciężkie transportery dla przemysłu wydobywczego. Ich rozmiar jest przytłaczający, a fakt, że ciężarówki te wykonują swoją pracę bez operatora w kabinie może niektórym wydawać się magiczny lub nie z tego świata.
Caterpillar inwestuje w rozwój autonomii prowadzenia już od dziesięcioleci. W latach 1994-1995 firma eksploatowała pierwsze dwie prototypowe autonomiczne ciężarówki górnicze Cat 777C przy pozyskiwaniu wapienia w Teksasie, gdzie z powodzeniem przewieziono ponad 5000 ładunków produkcyjnych na odcinku o długości ponad 4 km. Z kolei w 1996 roku goście MINExpo byli świadkami demonstracji za pośrednictwem satelity autonomicznej pracy z Tinaja Hills Demonstration and Learning Center.
Firma Caterpillar twierdzi, że do końca 2021 r. klienci korzystający z technologii Cat Command przewieźli ponad 4 mld ton ładunków, a transportery przejechały autonomicznie ponad 145 mln kilometrów - „znacznie więcej niż jakikolwiek konkurent”. Zdaniem producenta klienci z wielu branż są zainteresowani autonomią ciężkiego transportu częściowo dlatego, że ciężarówki bez kierowcy są „bezpieczniejsze i mają nawet o 30% lepsze osiągi w porównaniu z pojazdami z operatorami”.
- Dopiero zaczynamy. Wykorzystując naszą głęboką wiedzę fachową, wkraczamy na nowe tereny w dziedzinie autonomicznego sprzętu dla górnictwa, kruszyw kamieniołomowych, przemysłu budowlanego i nie tylko - zapewnia Caterpillar.
Źródło: Caterpillar