Sprawdź jak skonfigurować główne ustawienia nowej aplikacji.
Chcesz nauczyć się programować panele HMI?
Weź udział w bezpłatnym kursie. Wszystkie odcinki i materiały dodatkowe znajdziesz na stronie: Programowanie paneli HMI - kurs dla automatyków (https://www.astor.com.pl/poradnikautomatyka/programowanie-paneli-hmi-kurs-dla-automatykow/)
W poprzednim artykule z cyklu „Jak stworzyć pierwszy projekt na panel HMI? |Kurs programowania paneli HMI odc. 1″ dowiedziałeś/aś się, jak przygotować pierwszy projekt w środowisku deweloperskim oraz jak skonfigurować połączenie pomiędzy komputerem i panelem operatorskim.
W tej części kursu poznasz podstawowe obiekty aplikacji, m.in.: przycisk, edytor liczb i wyświetlacz liczb. Poznasz również zakładkę, w której możesz dokonać głównej konfiguracji programu.
Programowanie paneli HMI – kurs dla automatyków
Konfiguracja pamięci wewnętrznej
Aby wywołać okno konfiguracji pamięci, kliknij dwukrotnie myszką na drzewie programu w zakładkę Links -> Internal Memory. Z tego poziomu uzyskasz informacje o zasobach pamięci użytkownika, pamięci podtrzymywanej bateryjnie oraz pamięci systemowej.
W części Number of words zwiększ wyświetlaną wartość na 1 tak, aby okno było skonfigurowane jak pokazano powyżej. Zauważ, że w oknie podana jest informacja o zakresie bitów do realizacji programu oraz o sposobie odwoływania się do poszczególnych typów pamięci. Aby zatwierdzić zmiany, wybierz OK.
Warto wiedzieć…
Aby poznać bliżej rejestry pamięci systemowej, najlepiej skorzystać z wbudowanej pomocy. W górnym pasku zakładek wybierz Help > Contents oraz zaznacz opcję Wyszukaj i wpisz w wyszukiwarce System. Wówczas pojawi się lista pozycji, w których zawarta jest wyszukiwana fraza.
Z dostępnych opcji wybierz zakładkę System Memory, aby wyświetlić listę zmiennych systemowych dostępnych dla użytkownika w trakcie budowania aplikacji.
Ogólna konfiguracja aplikacji
Przejdź do zakładki konfiguracyjnej General Setup w drzewie programowym, aby uzyskać dostęp do głównych ustawień aplikacji.
W tej zakładce możesz dostosować takie funkcje jak:
Dodanie elementów graficznych
Po zapoznaniu się z oknem konfiguracji zamknij je, naciskając OK. Następnie umieść na ekranie przycisk Object>Bit Button oraz kliknij na niego dwukrotnie, aby rozpocząć jego konfigurację.
W oknie konfiguracji przycisku możesz zmieniać jego wygląd, wybrać jego typ oraz adres zmiennej, przypisanej do tego przycisku. Ponadto możesz wybrać typ operacji, jaką ma spowodować naciśnięcie przycisku, a ponieważ w tym przypadku będziesz ustawiać wartość zmiennej przyciskiem, ustaw funkcję Set ON. Funkcja ON Macro pozwala na uruchomienie makra wraz z wciśnięciem przycisku.
W zakładce Labelmożesz ustawić tekst, który zostanie wyświetlony w zależności od etykiety przycisku.
Po wybraniu opcji Advanced uzyskasz dostęp do zaawansowanej konfiguracji przycisku. Wybierając opcję Enabled By Bit, przypiszesz do przycisku zmienną dyskretną, która będzie kontrolować przycisk i – w zależności od swojego stanu – będzie zezwalać na użycie przycisku przez operatora.
Możesz kontrolować przycisk również poprzez poziom dostępu, jaki przypisany jest do aktualnego użytkownika i jeżeli nie będzie on odpowiedni, wówczas również nie będzie możliwości skorzystania z przycisku. Więcej na temat poziomów dostępu do elementów programu przeczytasz w odcinku: Jak ograniczyć dostęp do aplikacji? Hasła operatorskie. | Kurs programowania paneli HMI odc. 12
Kolejną przydatną funkcją jest Operation Logging, dzięki której możesz monitorować operacje w celu użycia informacji o zmianie stanu przycisku podczas działania programu. Podobne opcje możesz przypisać w zakładce Visibility, gdzie określasz kiedy przycisk będzie widoczny, czym również możesz sterować za pomocą zmiennej oraz w zależności od poziomu dostępu użytkownika.
Po dokonaniu konfiguracji przycisku, zatwierdź zmiany wybierając OK.
Dodaj następnie przycisk funkcyjny, wybierając odpowiednio Object>Function Button i ponownie wejdź do okna konfiguracji przycisku – po wcześniejszym osadzeniu go na ekranie, w pobliżu uprzednio dodanego przycisku.
Podobnie jak przy obiekcie Bit Button, możesz dowolnie skonfigurować działanie przycisku. Zamknij powyższe okna przyciskiem OK i dodaj następujące obiekty z rozwijanego menu Object:
Rozmieść obiekty tak, jak na ekranie poniżej.
Z górnego menu wybierz View i zaznacz kolejno opcję Object List oraz I/O List, aby pojawiły się one w miejscu drzewa projektowego.
Pojawią się wtedy listy, które pozwalają na kontrolowanie obiektów oraz zmiennych w projekcie (adresy, przypisane zmienne, itp.).