Mówi się, że część dostawców napędów została zmuszona do zwrócenia się ku szarej strefie, ponieważ ceny niektórych komponentów półprzewodnikowych wzrosły z 2–3 do nawet 40–50 dolarów. Doprowadziło to do dużej zmienności cen. Raport "LV AC Motor Drives Market 2022" ujawnia, że ceny napędów zaczęły rosnąć w drugiej połowie 2021 r., a trend ten miał kontynuację w roku 2022 r. Mimo to średnia cena sprzedaży (ASP) na całym świecie pozostała niezmieniona z powodu rozkładu podwyżek cen i przesunięć w asortymencie produktów w kierunku napędów o mniejszej mocy. Średnie ceny wzrosły o 6,4% w 2022 roku w obu Amerykach, o 3,3% w regionie EMEA, a nieznacznie spadły (o 0,5%) w regionie Azji i Pacyfiku.
Interact spodziewa się w 2023 r. dalszego wzrostu cen napędów VSD, ze wzrostem o 7,3% w regionie EMEA w wyniku wojny na Ukrainie oraz wzrostem o 0,4% w regionie Azji i Pacyfiku w wyniku rosnącego popytu na napędy z funkcjami premium.
Wysoka sprzedaż napędów LV AC w regionie APAC w 2022 r. spowodowała, że światowy rynek rozwinął się do szacowanej łącznej wartości 14,2 mld dolarów. Wzrost ten był w dużej mierze napędzany przez modernizacje i przepisy dotyczące efektywności energetycznej w regionie APAC. Sektor napędzały również zaległości w zamówieniach wynikające z pandemii Covid. Jednak zwiększona liczba zamówień nie we wszystkich przypadkach doprowadziła do wzrostu sprzedaży jednostkowej, ponieważ problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na zdolność niektórych dostawców do realizacji zamówień.
Pomimo wywołanych przez Covid przedłużających się przestojów w Chinach, liczba napędów sprzedanych w regionie APAC – największym rynku na świecie – wzrosła o 10,1%, do czego przyczyniły się zaległości i stały wzrost produkcji o 4,4%. Silny wzrost sprzedaży jednostkowej w 2022 r. odnotowała również Japonia - o 4,2%. Wzrost w obu Amerykach był skromniejszy - o 1,8%, podczas gdy w regionie EMEA mimo dużego popytu odnotowano spadek, gdyż problemy z łańcuchem dostaw i skutki wojny na Ukrainie (zwłaszcza w zakresie kosztów energii) wpłynęły na wielkość produkcji i wskaźniki dostaw.
Zdaniem Interact Analysis w regionie EMEA wskaźnik CAGR dotyczący przychodów wyniesie w 2023 r. 2,2%, przy czym wzrost będzie wynikał głównie z podwyżek cen. Przewiduje się, że dostawy jednostkowe spadną w ciągu roku o 4,1% z powodu trwającego europejskiego kryzysu energetycznego i malejących zamówień.
Patrząc dalej w przyszłość, analitycy spodziewają się, że do 2027 r. przychody w obu Amerykach będą rosnąć średniorocznie o 2,8%, przy czym wzrost będzie zwalniał, gdy zwiększać się będzie zapotrzebowanie na napędy zdecentralizowane. Według prognoz region APAC odnotuje w 2023 r. znaczne spowolnienie wzrostu, ponieważ portfele zamówień zostaną wyczerpane. Jednak w nadchodzących dwóch latach średnie ceny sprzedaży wzrosną w wyniku coraz większego popytu na funkcje premium, co spowoduje, że w okresie do 2027 r. CAGR dla przychodów ukształtuje się na poziomie 4%.
Źródło: Drives & Controls