Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar informował, że na koniec 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 19 mln pojazdów. Ponad 70% z nich miało więcej niż 10 lat, a średni wiek samochodu wynosił 15,5 roku. Ograniczona dostępność nowych samochodów, niedobór komponentów oraz utrudnienia w łańcuchu dostaw sprawiają, że średnia wieku samochodów może rosnąć, co naturalnie niesie za sobą konieczność wymiany niektórych podzespołów. To szansa na zysk dla producentów części zamiennych oraz firm specjalizujących się w regeneracji. Właściciele kilkunastoletnich pojazdów coraz chętniej kupują podzespoły używane lub regenerowane, przy czym części regenerowane zapewniają niemal identyczną jakość jak nowe, a są od nich zdecydowanie tańsze. Pod koniec 2021 roku w tej grupie znajdowało się 12% kierowców.
W Europie wartość sprzedaży części regenerowanych w 2021 roku wyniosła 4,7 mld EUR. Za regeneracją części zamiennych przemawiają czynniki ekologiczne i ekonomiczne. Dostęp do niektórych surowców jest ograniczony lub ich ceny rosną, a zużycie surowców w procesie regeneracji jest od 50 do 90% niższe niż w przypadku produkcji podzespołów od podstaw. Można zatem uzyskać wymierne oszczędności, tworząc w dużej mierze obieg zamknięty, gdzie materiały i produkty będą wykorzystywane tak długo, jak to możliwe, a powstawanie odpadów zostanie zminimalizowane.
Źródło: ConTrust Communication