Chiny są największym na świecie emitentem gazów cieplarnianych, ale dążą do osiągnięcia neutralności węglowej do 2060 r. Przewodzą globalnej ekspansji zastosowań energii odnawialnej, takiej jak energia słoneczna i wiatrowa, a w ciągu ostatnich kilku lat rozpoczęły planowanie obejmujące wodór. Wiele prowincji i miast usiłuje opracować plany dotyczące wodoru i stara się o dotacje państwowe, aby pobudzić sektor.
Pekin prognozuje, że zużycie wodoru w transporcie drogowym i produkcji energii osiągnie na terenie miasta 50 ton dziennie do 2023 r. oraz 135 ton do roku 2025, poinformował Beijing Daily, powołując się na projekt planu samorządowego na lata 2021-2025. Częścią nowej floty pojazdów napędzanych wodorem byłyby te, które zostaną przygotowane na Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2022 i wdrożone w Pekinie oraz w jego pobliżu. Później nastąpić ma rozszerzenie eksploatacji takich pojazdów na autostrady w regionie Pekin-Tianjin-Hebei, aby zastąpić ciężkie ciężarówki na olej napędowy.
Według raportu, w latach 2021-2025 około 4400 ciężarówek przejdzie na ogniwa paliwowe, co ma zastąpić zużycie około 145 tys. ton oleju napędowego rocznie.
Pod koniec 2020 roku Chiny miały mniej niż 10 tys. ciężarówek i autobusów napędzanych wodorem, przy rocznym zużyciu paliwa na poziomie 3 tys. ton - drugim co do wielkości na świecie po Stanach Zjednoczonych. Producent samochodów Beiqi Foton Motor, z siedzibą w Pekinie, ogłosił we wrześniu ubiegłego roku, że zamierza sprzedać 4 tys. pojazdów napędzanych wodorem do 2023 r. i 15 tys. takich pojazdów do roku 2025.
Stolica Chin ma pozyskiwać część produkcji wodoru od firmy Yanshan Petrochemical Corp, należącej do państwowej rafinerii Sinopec Corp, która chce zostać największym producentem wodoru w Chinach.
Źródło: Reuters