Dachser przeszedł drogę od firmy działającej regionalnie w Niemczech, po globalne przedsiębiorstwo, funkcjonujące w 393 lokalizacjach i posiadające jednostki reprezentacyjne w 44 krajach, oraz od Thomasa Dachsera - założyciela - i jego jednoosobowej działalności, do 31 tys. pracowników w 2020 roku. Dachser rozwija się cały czas, a jego historię w ostatnich dwóch dekadach współtworzy jednostka działająca w Polsce.
Polski rozdział w historii Dachsera
Historia firmy Dachser w Polsce jest dłuższa niż jej występowanie pod wspólną nazwą. Zanim firma przyjęła obecną nazwę i oficjalnie stała się częścią globalnej sieci, od 1995 roku - w którym została zarejestrowana - należała do struktur francuskiej firmy transportowej Graveleau. Jej polski oddział został wykupiony przez niemieckie przedsiębiorstwo w 1999 roku, a proces włączenia w europejską sieć przesyłek drobnicowych zakończył się wdrożeniem pełnego systemu, wprowadzeniem produktów Entargo na rynek w Polsce, a tym samym zmianą profilu działania i w końcu rebrandingiem na Dachser w kwietniu 2006 roku.
W tamtym momencie przedsiębiorstwo dysponowało 4 oddziałami: w Strykowie, Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu. Dwa lata później dołączyły Wrocław i Szczecin, w 2010 Gdańsk, a najmłodszy jest oddział w Rzeszowie, założony w 2019 roku. Polski oddział od początku w 2016 roku działała w zakresie Dachser European Logistics, Dachser Contract Logistics oraz Dachser DIY Logistics, a z czasem poszerzył usługi o Dachser Air & Sea Logistics oraz Dachser Chem Logistics.
- Firma przez prawie półtorej dekady lat działalności nieustannie się rozwijała, osiągając w 2019 roku wolumen przesyłek na poziomie 1,7 mln (ponad 2% wolumenu całej sieci) - 9% wzrost rok do roku - oraz tonaż powyżej 570 tys. ton (1,4% całej sieci) - wzrost o 5%. Przychody w 2019 roku wyniosły 494,4 mln (ponad 1,6% przychodów całej sieci), co znacznie przekroczyło prognozę na lata 2014-2019, która zakładała wzrost z 234,5 do 380 mln. Rozwój polskiej części firmy Dachser to niewątpliwie "success story", które mogło się spełnić dzięki zintegrowanej infrastrukturze a tym samym korzystaniu z kilkudziesięciu lat historii przedsiębiorstwa - od jednoosobowej firmy do światowego lidera innowacji w logistyce - powiedział dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes polskiej jednostki Dachser od 2007 roku.
Rosnąca sieć połączeń i rozwiązania technologiczne Dachsera
Thomas DACHSER założył w 1930 roku jednoosobowe przedsiębiorstwo w niemieckim Kempten – miejscowości położonej w zachodniej Bawarii, przez którą przebiegają ważne szlaki komunikacyjne pomiędzy najbardziej uprzemysłowionymi częściami Niemiec a Austrią i Szwajcarią. Dynamiczny rozwój firmy przyspieszył pod koniec lat 60, kiedy wkroczyła ona na drogę innowacji. W 1967 roku Dachser wprowadził "transport z gwarantowanym czasem", a w 1970 przełomowe nadwozia wymienne, które na zawsze zmieniły przewóz towarów drobnicowych. W 1980 roku firma odważnie wkroczyła w świat IT, tworząc pierwsze autorskie aplikacje. W 1993 roku przedsiębiorstwo dokonało kolejnej rewolucji, stając się pomysłodawcą standaryzacji użycia kodów kreskowych w branży logistycznej w postaci globalnego systemu identyfikacji EAN/NVE. Zrozumienie technologii i nowoczesnych rozwiązań pozwoliło z czasem stworzyć inteligentną i wydajną sieć dla całego obszaru działań Dachsera.
Wraz z rozwojem autorskich rozwiązań, obszar działań Dachser szybko zaczął się powiększać. W 1990 roku firma dociera ze swoją działalnością do wszystkich niemieckich landów oraz ośmiu innych krajów, w tym Stanów Zjednoczonych. W latach 90. poszerza zasięg o Europę Zachodnią i Wschodnią oraz Afrykę Północną. W XXI wieku następuje gwałtowny rozrost sieci. Dotarcie do większości krajów w Europie, oddziały w Indiach, Tajlandii, Brazylii czy Turcji, połączenia morskie i lotnicze z Chinami, Meksykiem czy Argentyną. Wejście krajów Europy Środkowej do Unii Europejskiej i zniesienie ograniczeń w przemieszczaniu towarów pozwoliło wykorzystać w całości zintegrowane DNA firmy od początku opartego na jednakowym procesie we wszystkich krajach europejskich, wykorzystaniu jednego informatycznego systemu operacyjnego, który wsparł ujednolicone produkty i obsługę klientów w organizacji. Dzisiaj Dachser działa w 393 lokalizacjach na świecie, a krajowe organizacje reprezentują firmę w 44 miejscach. Rozwój zasięgu działalności cały czas wspierany jest przez inteligentną i zintegrowaną sieć IT, nad którą czuwa 750 pracowników.
Ostatnie miesiące w historii Dachsera to przede wszystkim walka o utrzymanie stabilnych łańcuchów dostaw. Firma zadbała o optymalizację, odpowiedni przepływ informacji i kontakt z klientami, dzięki czemu w większości przypadków udało utrzymać się płynność operacji. Sprawne działanie pomogło również ruszyć ze wsparciem dla lokalnych instytucji walczących z pandemią, jak w przypadku oddziału Dachser Polska - dla szpitala w Poznaniu.
Źródło: Dachser