Czy kłopoty branży produkcyjnej sąsiadów staną się również polskimi kłopotami?

Nasi zachodni sąsiedzi mają problem. Ich gospodarka, której filarami są motoryzacja oraz przemysł maszynowy, przeżywa spore spowolnienie. Od pół roku tamtejszy wskaźnik produkcji przemysłowej nieustannie spada, a w ostatnich 18 miesiącach Niemcy dwukrotnie uniknęły wejścia w recesję. Wzrost PKB w 2019 wyniósł 0,6%, zaś perspektywy powrotu do wzrostów oddalają się wraz z kolejnymi złymi wiadomościami napływającymi z rynków.

Posłuchaj
00:00

Zeszły rok charakteryzowało wiele negatywnych wydarzeń gospodarczych oraz geopolitycznych - z eskalacją wojny handlowej na czele. Stany Zjednoczone i Chiny to dla Niemiec główne kraje eksportowe, a sektor produkcji maszyn mocno ucierpiał na skutek ich konfliktu i rosnącego protekcjonizmu. Niemieckiej gospodarce nie sprzyjał też Brexit, wraz z którym nastąpił kilkuprocentowy spadek sprzedaży maszyn do Wielkiej Brytanii. Zmniejszył się również eksport na wschód, m.in. do Rosji i Turcji, na plus (i to plus 5%) wybiła się Francja.

"Nasz przemysł nie jest w kryzysie, ale wielu klientów wstrzymuje lub odkłada na później swoje inwestycje" - mówił pod koniec roku prezes organizacji branżowej VDMA. Jego zdaniem sytuację łagodził dobry portfel zamówień, aczkolwiek i to się zmieniło, bowiem w grudniu zamówienia spadły o 9% - najwięcej w tej dekadzie. Jeżeli chodzi o inne wskaźniki, to PMI niemieckiego przemysłu był przez większość roku na poziomie 40-45 punktów (dane za Markit/BME), zaś produkcja maszyn spadła o 2% rok do roku (dane za VDMA). W skrócie: było słabo. W 2020 niemiecki sektor maszynowy ma skurczyć się o kolejne 2%, zaś poprawa nadejdzie nie wcześniej niż pod koniec roku.

Problemy zachodnich eksporterów maszyn to jednak nie koniec historii. W 2019 nastąpiła niekorzystna koniunkcja kilku innych trendów. Chodzi o fazę cyklu gospodarczego, ciągnące się problemy fiskalne krajów europejskich, także zmiany branżowe. W zeszłym roku produkcja samochodów w Niemczech spadła do poziomu blisko 10% niższego niż rok wcześniej i jednocześnie… najniższego od 25 lat. Wynikom sprzedażowym nie pomagały nawet znaczące kwoty wydawane przez tamtejszą branżę na rozwój pojazdów elektrycznych oraz inwestycje w elektromobilność.

Pojawiły się też krytyczne głosy dotyczące samego Przemysłu 4.0. O ile koncepcja ta uznawana za słuszny kierunek rozwoju, o tyle producenci mają cały czas problem z jej implementacją. Potwierdza to niedawna publikacja World Economic Forum, której autorzy stwierdzili, że ponad 70% firm nie wyszło z projektami Industry 4.0 poza etap pilotażowy. Pojawiły się nawet spektakularne przykłady porażek. Adidas zamyka swoje dwie nowe fabryki - tzw. speedfactories, gdzie produkowane są kastomizowane wersje obuwia. Z kolei w opublikowanym przez Bitkom badaniu dotyczącym współpracy w ramach platform cyfrowych okazało się, że firmy przemysłowe korzystają z takowych niechętnie, głównie ze względu na ryzyka występujące w świecie cyfrowym. Należy tu przypomnieć, że "Industrie 4.0" to sztandarowy program rządu Angeli Merkel, który miał zapewnić odskocznię dla tamtejszej gospodarki - szczególnie w kontekście rosnącej dominacji Chin.

Przemysł stanowi koło napędowe niemieckiej gospodarki. Dzisiaj tamtejsi politycy i ekonomiści mają przed sobą trudne decyzje, tym bardziej, że lutym OECD obniżyło prognozy wzrostu gospodarczego do 0,4% w bieżącym i 0,9% w przyszłym roku. Kolejne miesiące są tymczasem naznaczone dużą niepewnością, którą wprowadziła epidemia koronawirusa. Jej skutki widać i na giełdach (ogromny spadek indeksów pod koniec lutego), ale też w realnej gospodarce, w zakresie ciągłości łańcuchów dostaw. Uporanie się z tym problemem - albo chociaż określenie potencjalnego scenariusza przebiegu epidemii, powinno być pierwszym krokiem do unormowania się sytuacji na rynkach.

Jakie mogą być reperkusje dla Polski? Nasza branża produkcyjna, szczególnie w obszarze motoryzacji, stanowi sieć naczyń połączonych z gospodarką niemiecką i problemy tej ostatniej będą (a właściwie już są) widoczne u nas. Pod koniec roku dane z polskiego przemysłu były słabe i nie będzie inaczej w kolejnych miesiącach, choć tematy te mogą pozostawać w cieniu zbliżających się wyborów. Osobiście radziłbym jednak zapiąć pasy, bowiem, choć siedzimy na tylnym siedzeniu, również musimy bezpiecznie pokonać zakręt, na którym znalazła się niemiecka gospodarka.

Zbigniew Piątek

Powiązane treści
Wyspecjalizowany ransomware atakuje systemy kontroli przemysłowej
Koronawirus oznacza również problemy dla przemysłu
Cyfryzacja przemysłu wchodzi w kolejny etap rozwoju. Podłącz swoich pracowników!
Niemiecki przemysł pod kreską
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Nowe roboty SCARA Mitsubishi Electric wspierają transformację cyfrową w przemyśle
Roboty
Arrow Electronics wspiera rozwój robotyki i AI – nowe przewodniki i webinaria
Aktualności
Grupa Greenvolt i BYD Energy Storage zbudują w Polsce magazyny energii o łącznej pojemności do 1,6 GWh
Roboty
Sanctuary AI wyposaża humanoidy Phoenix w nowe czujniki dotykowe
Roboty
Infineon i Roborock wprowadzają nową generację robotów sprzątających z pierwszym w branży 5-osiowym ramieniem robotycznym
Aktualności
ABB finalizuje przejęcie działu osprzętu elektroinstalacyjnego Siemens w Chinach

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów