Technologia ProteanDrive bazuje na integracji silnika z kołem pojazdu. Tego typu rozwiązanie oferuje większą gęstość momentu obrotowego, zwiększoną wydajność układu napędowego i dużą elastyczność w projektowaniu pojazdów. Może być wykorzystywane do napędzania szeregu pojazdów, w tym samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i autonomicznych.
Protean Electric, założona w 2008 roku, ma swoje korzenie w brytyjskiej firmie produkującej silniki "naleśnikowe", Printed Motor (przemianowanej później na PML Flightlink), powstałej w 1963 r. Firma ta podzieliła się w 2009 r., tworząc Protean and Printed Motor Works, która w Wielkiej Brytanii nadal produkuje silniki niskoprofilowe. Protean ma swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii, ale jego silniki są produkowane w Chinach. Obecnie Protean Electric posiada 160 patentów na całym świecie obejmujących napędy elektryczne i sterowniki mocy. Kolejne 150 jest w trakcie rozpatrywania.
Firma NEVS nabyła aktywa Saab Automobile po ogłoszeniu upadłości w 2012 r. Jej główna siedziba i główne ośrodki badawczo-rozwojowe znajdują się w Trollhättan w Szwecji, gdzie zatrudnia około 700 pracowników. W grudniu 2015 r. NEVS podpisał strategiczną umowę o współpracy z chińską firmą Panda New Energy.
W ubiegłym roku NEVS otworzył zakład produkcyjny w Tianjin w Chinach. Drugi zakład buduje w Szanghaju, a trzeci w Guangzhou. W styczniu bieżącego roku NEVS nabył 20% udziałów szwedzkiego producenta supersamochodów Koenigsegg. Obie firmy utworzyły spółkę joint venture (w której NEVS ma 65% udziałów) w celu opracowania i produkcji samochodów sportowych. W styczniu 2019 r. pakiet kontrolny (51%) w NEVS nabyła chińska grupa Evergrande Health. Evergrande łączy NEVS, Protean Electric i kilka innych firm motoryzacyjnych w celu tworzenia grupy New Energy Vehicle.
Źródło: Drives & Controls