Obecnie do wyzwań stojących przed branżą motoryzacyjną na przestrzeni najbliższych 5-10 lat należy też elektromobilność i carsharing. Ich szybki rozwój może ograniczać wzrost wartości rynku motoryzacyjnego, bowiem dla fabryk części i podzespołów do samochodów napędzanych konwencjonalnie elektromobilność oznacza potencjalną utratę rynku, a w konsekwencji konieczność redukcji zatrudnienia.
Produkcja części motoryzacyjnych w Polsce
Producenci części zatrudniają w Polsce 147,4 tys. osób. To ponad 80% miejsc pracy całego przemysłu motoryzacyjnego. Podając za Polską Agencją Inwestycji i Handlu, w kraju działa blisko 1000 producentów części motoryzacyjnych. Według raportu SDCM produkcja części i akcesoriów motoryzacyjnych była większa o 5,8% względem roku ubiegłego, osiągając wartość ponad 89 mld zł, przy niestety obserwowanym od kilku lat spadku dynamiki wzrostu. Przy czym eksport części i akcesoriów stanowi 60% całego sektora, plasując Polskę na 10 miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie.
Zjednoczone Królestwo stanowi jeden z pięciu głównych rynku zbytu dla polskich producentów części. Branża ma więc uzasadnione obawy przed możliwym tzw. twardym Brexitem, który przywróci pełną kontrolę na granicach, cła czy podwójne obowiązki homologacyjne, czyli w konsekwencji wywoła problemy z terminową realizacją zamówień i związane z tym niezadowolenie klientów.
W 2018 roku blisko ¾ polskich producentów zanotowało wzrost przychodów, a wśród nich 21% wykazało wzrost większy niż 10%. Prognozy na rok 2019 są mniej optymistyczne niż wyniki osiągnięte w 2018, co może być efektem obserwowanego spadu dynamiki wzrostu sprzedaży i hamowania rynku niemieckiego - głównego odbiorcy polskich części motoryzacyjnych.
Dystrybucja części motoryzacyjnych i rynek usług
W Polsce działa ponad 50 dystrybutorów posiadających 1200 punktów hurtowej sprzedaży części i akcesoriów, tworząc dzięki temu ponad 32 tys. miejsc pracy. Dynamika wzrostu rynku części to około 4%. Dynamika wzrostu firm dystrybucyjnych jest prawie 3-krotnie większa i utrzymuje się na poziomie 11%. Wpływa na to mobilność firm i ich ekspansja na coraz bardziej odległe rynki zagraniczne. W ubiegłym roku aż 85% firm odnotowało wzrost przychodów, przy czym u ponad połowy dystrybutorów - 60% - wzrost ten przekroczył 10%. Podobnie jak w sektorze produkcyjnym, prognozowane na bieżący rok wzrosty przychodów z dystrybucji części są mniej optymistyczne, niż osiągnięte w roku 2018.
Według raportu SDCM wartość rynku części i napraw motoryzacyjnych wynosi obecnie ponad 32 mld złotych. W Polsce działa blisko 20 tys. niezależnych warsztatów obsługujących pojazdy osobowe i ciężarowe, przy czym sektor ten zatrudnia 145 tys. osób. Badania pokazały wzrost sprzedaży usług u 65% firm, z czego 36% zanotowało wzrost powyżej 5%.
Obserwuje się zjawisko przejmowania klientów przez warsztaty z ugruntowaną pozycją na rynku, które uzyskują dzięki temu wzrosty większe niż wzrost rynku napraw. Znaczącym czynnikiem wspierającym rozwój warsztatów jest zaangażowanie m.in. w naprawy relatywnie nowych i zaawansowanych technologicznie pojazdów, wyposażonych w skomplikowane systemy elektroniki pokładowej.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych skupia 153 największych rynkowych graczy, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie i zapewniających ponad 300 tys. miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich, takich jak CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Źródło: Frost & Sullivan